Hoe denk jij over het te koop zetten van je huis? Deze 5 denkpatronen bepalen jouw succes!

Ben je ervan overtuigd dat kopers een goede prijs voor jouw huis gaan betalen? Of ligt het meer voor de hand dat ze flink zullen gaan onderhandelen over de vraagprijs? Met als gevolg dat je uiteindelijk op een veel lager bedrag uitkomt dan waar je op gerekend had…

Maakt het je nerveus dat je geen idee hebt op welk bedrag je dan zal uitkomen en of het droomhuis waar je graag zou willen wonen nog wel binnen de mogelijkheden ligt?

Hoe mooi zou het zijn als je sterk in je onderhandelingspositie staat? De kopers graag de vraagprijs bieden omdat ze er heel erg graag willen wonen en het bedrag ook echt waard vinden?

De juiste mindset voor het te koop zetten van je huis zal je gaan helpen om uiteindelijk de juiste stappen te kunnen gaan zetten om je huis succesvol te kunnen verkopen.

1. Bekijk je huis als een marketing object

Als je emotioneel los kunt laten dat jouw huis straks niet meer jouw thuis is, maar een nieuw thuis voor de volgende bewoners, wordt het makkelijker om de veranderingen in je huis aan te brengen die van belang zijn om het aantrekkelijk te maken voor de doelgroep. Neem alvast de eerste stap om afscheid te nemen en probeer je huis te zien als een marketing object. Met het verkopen van je huis is veel geld gemoeid, het is tenslotte je duurste bezit, onderschat het belang van een goede marketingcampagne voor jouw huis dan ook niet. Zorg ervoor dat je weet welke strategie de beste resultaten op zal leveren voor de verkoop van je huis.

2. Het verkoopklaar maken van je huis kost tijd en inspanning

Vergis je niet in de tijd en inspanning die het kost om je huis klaar te maken voor de verkoop. Als je denkt dat je klaar bent met wat spulletjes in een doos stoppen, een peertje vervangen en een keertje extra stofzuigen, dan onderschat je het effect van een goede aanpak. In de meeste gevallen zal daar meer voor nodig zijn. De investering zal ‘m niet altijd hoeven zitten in de kosten, maar het creëren van presentatie-meerwaarde kost altijd een tijdsinvestering en energie van de verkopers.

3. Kijk door de bril van kopers

Probeer om je eigen huis van een afstand te bekijken door de ogen van een potentiële koper die jouw huis nog niet eerder gezien heeft. Door met een kritische blik je eigen huis onder de loep te nemen zie je dingen die je eerder niet opvielen. Het verkoopklaar maken van huizen is geen hogere wiskunde en eigenlijk heel logisch als je je goed in de potentiële koper van jouw huis verplaatst. Het is al vele andere woningverkopers gelukt om presentatie-meerwaarde te creëren en hun huis winstgevend te verkopen, dus gaat het jou ook lukken!

4. Het optimaal presenteren van je huis doe je voor jezelf, niet voor de koper

Het is belangrijk dat jij je huis optimaal presenteert zodat je het makkelijk maakt voor kijkers om hun eigen spullen en smaak in jouw huis voor zich te kunnen zien. Dat gaat makkelijker als het huis een neutrale en rustige uitstraling heeft, zo kan je een brede doelgroep aanspreken. Je helpt dus eigenlijk de kopers om het makkelijker voor hen te maken voor jouw huis te kiezen. En daarmee help je vooral jezelf en je gezin, want daardoor verkopen jullie je huis met meer succes.

5. Maak gebruik van het feit dat je op de presentatie van je huis wél invloed hebt

Bij de verkoop van je huis staan een aantal zaken vast, zoals de ligging, de grootte van je huis en het aantal kamers. Aan de ligging kan je weinig veranderen, ook aan de grootte verander je niet veel tenzij je gaat aanbouwen, maar dit is niet te bedoeling bij het verkoopklaar maken van je huis. Maar aan de presentatie van je huis kan je wél veel doen. Dat is mooi, want dat maakt dat je ook zelf invloed hebt op een succesvolle verkoop. Neem dus zelf de touwtjes in handen en ga voor het beste resultaat!

Tekst Marleen van Leest 
Foto portfolio Je Huis Verkopen Doe Je Zo
Fotografie 
Tim Eshuis