Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Ja, dat maakt in de meeste gevallen zeker heel veel uit. Al lijkt het in sommige gebieden niet zo, er zijn nog genoeg huizen die momenteel al een hele tijd te koop staan. In veel gevallen is dat te wijten aan de presentatie, aan het feit dat ze niet instapklaar zijn en niet voldoende zijn afgestemd op de doelgroep van het huis. Als je je woningpresentatie helemaal op orde hebt kan je veel makkelijker aan de vraagprijs vasthouden en is er minder onderhandelingsruimte voor de koper.

In de meeste gevallen kan je met een beperkt budget heel veel bereiken. Zo kost een andere opstelling van je meubilair of het verwijderen van enkele spullen je geen geld, maar kan je wel enorm veel opleveren. Ook het hergebruiken van spullen op een andere plek in je huis, waar ze vaak veel beter tot hun recht komen, kost niets, hoogstens tijd en energie. In sommige gevallen is het wel nodig om meer in je woning te investeren, met een snelle verkoop en een hogere verkoopprijs als gevolg betaalt dat zich gemakkelijk terug.

Je huis verbouwen ten behoeve van de verkoop is in de meeste gevallen niet nodig. Presentatie-meerwaarde creëren gaat vaak om het toepassen van relatief eenvoudige maar zeer effectieve oplossingen, die een groots effect hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het herstellen van schilderwerk of het weglaten van meubilair. Mijn uitgangspunt is om met slimme ingrepen maximaal resultaat te bereiken. In sommige gevallen kan het wel raadzaam zijn om bijvoorbeeld verouderd sanitair te vervangen. Welke verbeterpunten je toepast verschilt per woning en hangt onder andere af van de doelgroep, de staat van onderhoud en het type woning.

De TV programma’s die je momenteel veel ziet zijn leuk voor de kijkcijfers, maar vaak niet realistisch, deze worden door grote merken gesponsord en de omvang ervan is in de praktijk vaak niet nodig.
Het uitgangspunt bij het verkoopklaar maken van je huis is in veel gevallen het huidige meubilair. Indien (delen van) het meubilair niet aansluiten bij de doelgroep van jouw huis is het wel verstandig deze te vervangen.

Uiteraard heeft iedereen een eigen smaak, maar er is ook een grote gemene deler qua smaak. Zo vinden de meeste mensen witte glad gestucte plafonds en wanden mooi, geven zij de voorkeur aan een neutrale houten vloer en houden ze van een witte keuken en badkamer en meubels in neutrale tinten. Als je hier rekening mee houdt zal je veel kopers aanspreken.

Het huis moet eerst een positief gevoel oproepen bij kopers waardoor ze enthousiast worden en zichzelf in jouw woning kunnen zien wonen. Met de juiste neutrale uitstraling kan je hen zeker over de streep trekken. Als je gaat nadenken over hoe de kopers jouw huis straks in zullen gaan inrichten sla je een stap over. Focus je eerst op hoe je je huis zo uitnodigend maakt dat kijkers niet kunnen wachten om jouw huis te gaan bezichtigen.